Loutky v muzikálech

01.07.2023

"V polovině roku 2011 mě osud, zcela náhodou, zavál do Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde jsem pět let dělal produkčního uměleckých akcí souboru opereta/muzikál. Tu práci jsem měl moc rád, protože jsem zbožňoval celý proces vzniku inscenací - od korepeticí, orchestrálních zkoušek až po generální zkoušky a nakonec premiéru. Dělali jsme nejen veřejně známé tituly (např. Divotvorný hrnec, Hello Dolly aj.), ale i muzikálové novinky, které v České republice ještě uvedeny nebyly. Jeden z těchto muzikálů se jmenoval SUNSET BOULEVARD od geniálního skladatele a mistra muzikálů A. Lloyda Webbera. A tady přišel pro mne okamžik, kdy jsem pochopil, že loutky mají své místo v tomto divadelním žánru i u nás. 
Jednou bych si rád udělal třeba českou verzi muzikálu Avenue Q, který je vyloženě loutkový a je založen na loutkách typu muppets."


SUNSET BOULEVARD

Moje úplně první příležitost pro muzikál byl šimpanz. Muzikál Andrewa Lloyda Webbera Sunset Boulevard jsem si zamiloval díky jeho úchvatné hudbě. Jako produkční jsem měl sice v celém procesu zcela jiný úkol, ale žil jsem tím natolik, že jsem se nabídl režisérce Gabriele Petrákové a zároveň scénografovi Ondru Zichovi, že bych šimpanze do této inscenace rád vyrobil. Skutečně se tak stalo a tu příležitost jsem získal. Přes den jsem dělal produkci a po nocích jsem pracoval na loutce šimpanze. Byla to moc příjemná činnost a rád na to dodnes vzpomínám. 

Tělo je sestaveno tak, aby se chovala obdobně, jako skutečné tělo mrtvého šimpanze. V pažích a nohách jsou umístěné konstrukce v podobě kostry. Končetiny jsou vyvážené pomocí písku a látka na nich je přišitá tak, aby končetiny měly při manipulaci realistický pohyb. 

SUNSET BOULEVARD, Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě
Premiéra 19. února 2015
Režie: Gabriela Petráková, Scéna: Ondřej Zicha, Kostýmy: Tomáš Kypta


BILLY ELLIOT

Obrátil se na mne scénograf Dave Benson, kterého si moc vážím, a zeptal se, zda bych do plzeňské inscenace Billy Elliot vyrobil manekýny (jako karikatury) britské královské rodiny a Margaret Thatcherové. Nakoupil jsem molitan a vyloženě jsem se do toho zastřihl. 

Loutky jsou provedené tak, že jsou pověšené na krku herců a ruce loutek tvoří jejich živé ruce. Jde o revuální scénu, kdy loutky vystupují jako karikatury tehdejší postavy politické scény.

BILLY ELLIOT, Divadlo J. K. Tyla v Plzni
Premiéra 11. května 2019
Režie: Lumír Olšovský, Scéna a kostýmy: Dave Benson



PRODUCENTI

Do muzikálu Producenti ostravského Národního divadla moravskoslezského v Ostravě bylo potřeba vyrobit loutky holubů, kteří umí zvednout pravé křídlo a to skupinově a najednou. Času nebylo mnoho. Výroba trvala asi 3 týdny, ale "doletěli" ještě v generálkovém týdnu na své místo - do holubníku na scénu Divadla Jiřího Myrona.

Loutky vodí jeden herec a jsou spojené tzv. "kombajnem*" do dvou řad. Umí se otáček doleva a doprava. Konstrukce holubů je upravena tak, aby mohli lehce vrtět hlavičkami. 

PRODUCENTI, Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě
Premiéra 27. října 2022
Režie: Gabriela Petráková, Scéna: Ondřej Zicha, Kostýmy: Marta Roszkopfová

* pojem kombajn se používá v loutkářské terminologii na vzájemně propojené skupinové loutky, které se ovládají jedním vahadlem současně.